BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, March 22, 2011

say NO to Cigarette

ramai kawan aku yang suka hisap rokok tak kira lelaki atau perempuan termasuklah Si Hitam aku ni. Aku tak kesah korang nak hisap rokok sebab korang bukan guna duit aku pon kan? so kenapa aku nak kecoh kan?
memang aku tak kecoh cuma korang kalau hisap pun kan "PLEASE CONSIDER" sikit bagi mereka- mereka yang tak suka akan bau asap rokok ni.

korang nak hisap kat celah mana pon aku tak kesah tapi JANGANLAH HISAP ROKOK DEKAT DENGAN  AKU dan pastikan yang korang takda buat penyakit terhadap sistem pernafasan orang lain. asap rokok tuh bukan macam angin kipas, asap rokok tuh banyak gile bahan kimia yang boleh merosakkan organ dalaman manusia.

aku rasa dah macam-macam iklan, poster yang pihak kerajaan tampal untuk insafkan orang yang merokok nie. tapi still ada jugak yang merokok, seolah-olah macam its just nothing to do with them. pernah jugak aku tanya kawan-kawan aku, seronok ker hisap rokok ni? dorang cakap tah lah Najat, hisap sebab bosan-bosan, then aku tanya lagi apa korang dapat bila hisap rokok nie? dorang balas, dapat lah hilang stress sikit, hilang mengantuk, hilangkan rasa sejuk macam tu. then aku cakap " ouh yeker?" baik buat benda lain. kau tahu tak hisap rokok nie buat kau sakit. mungkin kesan dia kau tak rasa sekarang tapi bila kau dah tua nanti mesti kau rasa. tapi if dah tahu rokok ni membahayakan kenapa mesti pihak kerajaan luluskan perniagaan rokok ni? aku peliklah, dah la tuh, tak bagi rakyat hisap rokok sebab memudaratkan, tapi still jual jugak, harga makin mahal pulak tuh, haih aku pon tak faham kenapa.

based on cerita rokok punya asap ni aku ada la nak story sikit, macam ni ceritanya-ada seorang kawan aku ni. masa tu tengah sibuk dengan kerja final project, one day lepas presentation siang tuh, dia pengsan sesak nafas. then pergi Hospital Sg. Buloh, bila doktor check then tanya dekat dia " awak merokok ke?" huh soalan tu keluar dari mulut doktor sendiri, then kawan aku cakaplah " takdalah saya tak merokok" kawan aku ni memang tak merokok, mungkin sebab dia tak cukup tidur then lepak dengan kawan-kawan yang merokok, so she fell down.

kesimpulannya dekat sini, orang yang merokok kesannya tak dapat dijangka lagi, tapi bagi mereka yang berada disekeliling perokok mudah mendapat kesan, macam aku, asap rokok buat aku migrain dan gatal-gatal muka. So pada mereka yang sayang organ-organ dalaman mereka, sila silalah berhenti merokok, KatakaN Tidak pada Rokok. Ingatlah orang yang tersayang. Insyaallah Anda mampu mengubahnya( cewahh macam iklan Tv)

p/s: pada kawan-kawan aku yang merokok then faham situasi aku ni, dia memang bagus, sebab dia tahu aku tak suka bau rokok, so they decide to keep me away from the smoke. dorang hisap memang jauh dari aku. thanks KAWAN.

0 comments: